TUI Almanya CEO'su Stefan Baumert, ülke turizm pazarına
ilişkin konular ile ilgili, Capital Almanya'nın sorularını
yanıtladı. Almanya'daki seyahat yenilikleri ile bilgiler
veren Baumert, en çok tercih edilen bölgeleri de açıkladı.
“Mallorca’ya
tarihimizde hiç bu kadar EB almadık”
Seyahat sektörü geri döndü ve 2023-24 mali yılında
TUI 20 milyar euroluk rekor ciroya ulaştı. Birçok kişi 2024 sezonunu merak
ediyor. Siz yeni sezon için ne düşünüyorsunuz?
Tabi
ki sezonun nasıl sonuçlanacağını şu anda bilemiyorum. Ancak yıla çok iyi bir
başlangıç yaptık ve mevcut göstergeler işin daha iyi olacağını
gösteriyor. Tayland gibi
bazı destinasyonlar koronadan sonra ilk defa normal şekilde ziyaret ediliyor.
Bu nedenle hala bir bastırılmış seyahat etkisi görüyoruz. Öteki
destinasyonlarda ise erken rezervasyonlar geri dönüyor. Hatta bazılarında
eskisinden de güçlü. Örneğin Mallorca'ya tarihimizde hiç bu kadar erken rezervasyon (EB) almamıştık.
Erken rezervasyon gerçekten avantaj sağlıyor mu?
Evet,
erken rezervasyon yapanlar hem yüzde 40'a varan fiyat avantajı sağlıyor hem de
seçenekleri daha fazla. Şirket tarafında ise erken rezervasyon bize otel ve uçak ayağında daha iyi planlama
ve kontenjan oluşturma olanağı sağlıyor.
“Fiyatlar
bir daha asla korona öncesine dönmeyecek”
Erken rezervasyonlara rağmen seyahat, iyi kazananlar
için bile daha pahalı hale geldi. Fiyatlar bu şekilde yüksek mi devam edecek?
Genel
olarak bu yaz için fiyatlar normalleşti. Elbette fiyatlar bir daha asla korona
öncesi seviyelere düşmeyecek ama artık enflasyonun daha altında artışlarla
gidiyor. Yani geçen yılkinden daha fazla harcamak istemiyorsanız, kesinlikle
kesenize uygun tatil teklifleri bulabilirsiniz. Mallorca fiyatları mesela geçen yılki seviyede kaldı.
Çünkü İspanya'daki enflasyon Avrupa'daki ortalama
enflasyondan daha düşüktü. Ancak Türkiye'de
enflasyon daha yüksek ama fiyat-kalite dengesi hala iyi.
Seyahat endüstrisi fiyat artışını müşteriye
yansıtmakla kalmıyor, bazı durumlarda enflasyonun da üzerinde fiyat artışı
yapıyor
Turizm sektörünün şu anda aşırı kar elde etmesi gibi bir durum söz
konusu değil. Satışlardan elde edilen karlar tek haneli yüzde aralığında. Çünkü
otel ve uçak birim maliyetleri çok yüksek.
“İlk
olarak süitler ve deniz manzaralı odalar tükeniyor”
Şaşırtıcı olan şey daha az insanın seyahat etmesine
rağmen satışların keskin bir şekilde artması. Yani seyahat edenler daha fazla
ödüyor değil mi?
Harcamalardaki
artışın tek nedeni fiyat artışı değil. İnsanların giderek daha karmaşık tatil
ürünlerini tercih etmesi de nedenlerden biri. Otellerde ilk tükenen odalar
süitler ve deniz manzaralı olanlar. Yaşanan krizler nedeniyle tatil o kadar
önemli hale geldi ki herkes gerçekten iyi bir tatil geçirmeye odaklanıyor.
Herkesin ekonomik durumu bu süitlerde kalmaya
yetmediğine göre?
Siz
öyle düşünmüyor olabilirsiniz ama insanlar tatile para harcıyor. Dört kişilik
Alman aile Mallorca'daki iyi bir tatile 3-4 bin euro ödüyor. Ancak elbette
pahalının daha pahalısı da her zaman vardır.
Bütçeli tekliflerin genişletildiği bir konjonktürde
para kazanabilecek misiniz?
Pazara
baktığınızda TUI'nin orta segment - üst segment yelpazesinde iyi bir şekilde
konumlandığını görürsünüz. Müşterilerimizin bu segmentlerimize ilişkin
farkındalıkları yüksek. Öte taraftan alt segmentte olanaklar daha güçlü ve biz
tüm segmentlerde büyümek istiyoruz.
“Bütçeli
otel markamız TUI Sueno geçen yıl orantısız büyüdü”
Sadece üst segmente yoğunlaşmak, orada temsil
edilmek sorun yaratmıyor mu?
Hayır
ama bizim iddiamız fiyat hassasiyeti yüksek misafirlerimize cazip teklif
sunmak. Bu anlamda bütçeli tekliflerimiz de. var. Bütçeli tatil oteli
markamız TUI Sueno geçtiğimiz
yaz orantısız bir şekilde büyüdü.
Yani amacınız her segmentte pazar lideri olmak?
Evet.
Güçlü kasları daha da güçlendirmenin iyi olduğunu düşünüyoruz. Ancak öte
taraftan, portföyümüzde nerelerde boşluklar olduğuna ve nerelerde
büyüyebileceğimize de bakıyoruz. Genel bağlam doğruysa, düşük segmentteki
otellerde bile iyi satışlar elde edilebilir.
“Mallorca,
Türkiye, Yunanistan...”
2024 talebine ilişkin bilgi verir misiniz, hangi
destinasyonlar popüler?
Akdeniz'de Mallorca, Türkiye ve Yunanistan, uzak mesafede ise ABD, Tayland ve Maldivler popüler.
“Arnavutluk’ta
üç haneli büyüme var”
Hangi destinasyon pozitif gelişim sergiliyor?
Arnavutluk’ta üç haneli büyüme oranları var. Elbette toplam sayı düşük ama,
tıpkı Karadağ gibi, orada da yeni yeni oteller açılıyor. Komşu ülkeler
Yunanistan ve Hırvatistan'a
kıyasla uçuş bağlantıları iyi ve uçuş fiyatları daha uygun.
Koronanın ardından şimdi ne olacak?
Başta
Tayland olmak üzere, uzak mesafe destinasyonlar ve şehir gezileri
artacak. New York ve Lizbon şu anda zirvede. Porto ve Dublin gibi küçük şehirler bile
iyi bir gelişim gösteriyor.
“Klasik
paket tur Almanların doğasına uygun”
Klasik paket tatile ne olacak?
Klasik paket turlar ilgi görmeye devam edecek çünkü birçok avantajı var.
Sigorta kapsamındasınız, hiçbir şey için endişelenmenize gerek yok ve esnek
tarifeler var. Bu durum Alman misafirlerin doğası ile uyumlu.